10 gode råd: Få det optimale ud af besøget hos lægen
Den korte tid lægen har sat af til dig er kostbar og kan blive afgørende for dit helbred. Derfor handler det om at udnytte tiden bedst muligt. Men mange patienter kender oplevelsen af ikke at have fået berørt de vigtige ting og af at bekymringerne slet ikke bliver mindre af et lægebesøg.
Den korte tid lægen har sat af til dig er kostbar og kan blive afgørende for dit helbred. Derfor handler det om at udnytte tiden bedst muligt. Men mange patienter kender oplevelsen af ikke at have fået berørt de vigtige ting og af at bekymringerne slet ikke bliver mindre af et lægebesøg.
Doktor Starla Fitch kender problematikken fra lægens synsvinkel. Hun er øjenlæge, uddannet ved Southern Illinois University School of Medicine, og har i mange år haft en travl lægepraksis. Desuden er hun forfatter til bøger og blogs om lægers arbejdsforhold og stress. Her giver hun 10 gode råd til patienter, der vil have det optimale ud af besøget hos lægen:
1. Vælg tre spørgsmål eller bekymringer, som du ønsker at tale om. Skriv dem ned. Du har måske mere end tre spørgsmål, men koncentrer dig om de tre vigtigste.
2. Medbring en komplet liste over din medicin, og husk også at notere doseringerne ned, ligesom du bør have en oversigt over dine allergier. På den måde kan du sikre dig, at lægen træffer beslutninger på et korrekt grundlag. Du kan evt. bruge mobiltelefonen og tage fotos af dine pilleæsker eller tag simpelthen medicinen med. Du kan også lave en liste over tidligere indlæggelser og operationer.
3. Husk at din læge er et menneske. Hænger der fotos af hans børn på væggen, så brug nogle få minutter på at spørge til dem. Eller vis på anden måde, at du ved, han eller hun er et menneske med følelser og privatliv. Det giver ikke en god kommunikation, hvis lægen fornemmer, at du opfatter ham eller hende som en ’medicin maskine’. I er et team, der skal arbejde sammen om at få dig rask. Få minutter brugt på at lære hinanden at kende, kan være givet godt ud.
4. Forvent det bedste. Du kan godt regne med at sundhedspersonalet gerne vil hjælpe dig. Du har måske smerter og er påvirket af bekymringer, og det er helt i orden. Men udgangspunktet må være, at lægen og hans personale er til for at hjælpe dig med at få det bedre.
5. Lav din private ’journal’, både for dig selv og for din familie. På den måde holder du snor i dine spørgsmål og de svar, du får af lægen. Det kan være svært at huske, hvad lægen siger om hvert familiemedlems helbred og behandling.
6. Tag det roligt. Du må være tålmodig, når du skal til lægen. Der kan være ventetid, og det kan være irriterende, men din tid med lægen bliver ikke bedre af at du stresser. Lægen gør sikkert sit for at undgå, at patienterne skal sidde for længe i venteværelset, men nogle gange opstår situationer, hvor patienter skal have længere tid hos lægen end beregnet. Tænk på, at en af dine medpatienter kan have fået en alvorlig diagnose, og at snakken med ham eller hende er så vigtig, at du kommer i anden række. Det kunne jo have været dig, der havde brug for at lægen giver sig tid.
7. Gør ventetiden så behagelig som mulig. Hvis du ved, at du kan risikere at sidde og vente, sørg for at have noget godt at læse i, tag lidt frugt med og drik vand. Det er også oplagt at medbringe din bærbare computer eller en krydsogtværs. I stedet for at blive irriteret, kan du overbevise dig selv om, at ventetiden er en mulighed for at få nogle minutter i ro og fred.
8. Vær ærlig. Hvis du ikke har taget den medicin, lægen sidst gav dig en recept på, er det vigtigt, at du siger det. Lægen må også vide, om du ryger, hvordan dine alkoholvaner er og om du f.eks. er afhængig af sovepiller. Det er vigtigt, at lægen kender dine sandheder for at undgå farlige medicinproblemer og for at forstå, hvis sår f.eks. ikke heler som de skal.
9. Tag en god ven eller et familiemedlem med, så du har et ekstra sæt ører og endnu en hjerne, der kan huske, hvad der blev sagt. Også et godt råd, når der bagefter skal noteres ned i din egen ’journal’, det kan nemlig være svært at huske alt, især hvis det er ubehagelige ting, der tales om.
10. Vær din egen advokat. Hvis du har en følelse af, at din læge ikke er den rette for dig, kan du sagtens have ret. Måske lytter han eller hun ikke til dine bekymringer, selvom du sørger for at være godt forberedt og klar i tale og tanke, bør du måske finde dig en anden læge. Hvis din læge mener, det er et problem, at du f.eks. gerne vil have en specialist til at vurdere dine symptomer, er det måske også en forkert læge til dig. Det er vigtigt, at du og din læge har et godt og tillidsfuldt forhold. Nogle gange må man bare finde en anden læge for at opnå det forhold, der skal til for at få den optimale behandling.